Menneskets eksistens
240_F_140609070_l0J8o965z9kuld1T30qXhsgY

                                     Vores FANTASTISKE hjerne Bevidst og Underbevidst

                  Autosuggestration

Underbevidstheden er det stærkeste opererende system vi har. Det styrer hele 95 % af vores tanker og adfærdsmønstre på godt og ondt.

Som en motivation til at starte med at meditere er her en lille appetitvækker:

”Hold en tanke i blot 17 sekunder, og loven om tiltrækning er sat i spil. Hold en tanke i 68 sekunder, og manifestation af disse tanker er på vej til dig!”

Vendepunktet i de succesfuldes liv, kommer som regel i forbindelse med en eller anden krise, gennem hvilken de bliver introduceret for deres ”andet selv” (Jeg har selv oplevet det flere gange, hvor universet har sendt mig en formel eller en vej jeg skal gå midt i en krise, hvor jeg var overbevist om at nu var mit liv slut)

I det øjeblik du lykkes, er du ude af dit gamle x-fællesskab, idet du træder ind i et nyt y-fællesskab. Det gælder alle udviklinger i livet! Du kan ikke bare falde tilbage til det du er god til, da du nu er et ”nyt sted” i dit liv. Du har allerede udviklet dig til et andet niveau, end de mennesker fra dit gamle x-fællesskab.

Meditation vil ALTID give et resultat, fordi energi altid følger og former sig efter, hvilke tanker man gør sig.

                    Skærp dine sanser

Vi mennesker er alle født med 5 bevidste sanser, som hører til den bevidste tænkning og sansning. Disse sanser, som vi kender dem er: lugt, smag, syn, føle og høre. Disse sanser er vi alle bekendte med på den ene eller anden måde, og er jævnligt i kontakt med disse.  Udover de 5 bevidste sanser har vi også andre sanser(evner) vi er født med. Det er: perception, fantasi, vilje, ræsonnement, hukommelse og intuition. De 6 ubevidste sanser(evner) jeg her nævner er dem vi ofte "glemmer" og lader de førstnævnte 5 bevidste sanser dominere vores hverdag og liv. Og vi gør det helt ubevidst. 

Hvis du ønsker at skærpe dine sanser kommer her nogle øvelser du kan have stor glæde af at udføre. Det det kræver er at du gør det, HVER DAG! Det kræver stor indsats at ville sin egen udvikling, men det er det hele værd... 

Øvelse: Hvis du ønsker at skærpe en af de 5 bevidste sanser kan du let gøre det ved at udelukke en af dem, og så mærke efter hvor meget du øger de andre 4 sanser, blot ved at lukke ned for én af dem. Det kan være ganske effektivt.  Prøv foreksempel at lukke dine øjne og sætte et stykke klassisk musik på, og mærk hvor de andre 4 sanser fører dig hen, nu du ikke kan bruge din visuelle sans imens. Det kan let føre stor udvikling med sig efter, som du prøver dig frem med de forskellige sanser. Jeg kan klart anbefale Debussy, Satie, Schubert, Chopin, Beethoven eller Bach, som er nogle af mine favoritter. 

Hvis du ønsker at skærpe dine ubevidste sanser(evner) kan det kræve en større indsats end blot at lukke ned for en af dem. Det er faktisk ikke meningen at skulle lukke ned for disse ubevidste sanser(evner) da de fungerer strålende sammen. 

Øvelse: Hvis du ønsker at skærpe din vilje sans er her en lille øvelse du med fordel kan lave. 

Find et punkt eller tegn en prik på et stykke hvidt papir og hæng det op på en hvid væg, hvor der ikke er andet, så det ikke forstyrrer. 

Sæt dig et øjeblik og fokusér nu dine øjne på denne lille prik/punkt og hold øjnene der så længe du kan. Fjern blikket et øjeblik og kom nu tilbage til prikken/punktet for igen at fokusere. Gør dette i 20 minutter hvis du har mulighed for det et par gange om dagen eller gerne mere. Det vil være muligt efter kontinuerlig træning af denne øvelse, at begynde at se prikken blive uklar og at se farver begynder at komme til synes. De fleste ser i starten violet og eller grøn, og dette kan ændre sig efter længere tids træning. Jo oftere du laver denne øvelse, jo bedre bliver dit fokus på ting og din vilje vil skærpes ganske hurtigt. Jeg laver forskellige øvelser med øjnene med mine kunder, hvis De har brug for dette. 

En rigtig god måde at være til stede i nuet på med denne øvelse kan være at ligge dig ned på ryggen på et tæppe eller en madras og ligge fladt derpå uden en pude, da det er vigtigt at din rygsøjle er hel udstrakt, så dine væsker kan flyde frit og være vitale. Lig dig med bagdelen mod en væg, så du kan strække dine ben op ad væggen, samtidigt med at du kan ligge behageligt, med vidtstrakte arme ud til siden(det vil signalere at Du er åben for, hvad der måtte komme til Dig) og se op på dit punkt/prik på væggen. Det vil være meget befordrende for dig at ligge sådan, da det vil øge din afslappethed og give dig den ro der skal til for at finde fokus. Og så får du også lige en lille pause imens. 

Der findes mange rigtig gode måder at skærpe sine sanser(evner) på... Det handler om at finde sin egen rytme i det.

    Hormonernes indvirkning på os 

Hormoner er kemiske signalstoffer – en slags kemiske budbringere - der sender beskeder rundt til forskellige dele af kroppen. Hormoner frigives til blodet.

Når vi bliver syge, uanset om det er psykisk eller fysisk, er det fordi vi har mistet kontakten til det guddommelige (vores sande Jeg) Når kontakten forsvinder bliver vi stressede i hele vores system, og vores underbevidsthed tager over for at finde den hurtigste overlevelsesstrategi, som selvfølgelig er vidt forskellig fra menneske til menneske. Men det samme sker for alle. Nemlig at stresshormonet kortisol, som findes naturligt i mennesket, bliver aktiveret og bliver skruet op på max. efterhånden som tingene bliver mere og mere uoverskuelige for det menneske, der rammes. Kortisol indvirker på immunforsvaret, som idet det bliver påvirket, bliver undertrykt og svækket.

Hvis dette står på over en lang periode, kan dette udvikle sig til en depression, fordi det depressive hormon noradrenalin, som også findes naturligt i mennesket aktiveres.

Her er en beskrivende oversigt over de mest kendte hormontyper, og hvad de gør ved vort system...

 
Den positive belønning

O: Kærtegnets og tilknytningens hemmelighed; skaber velbehag, grundlæggende tillid, aktiverer tilknytningsprocesser: forelskelse, som par eller forældre og barn. O er et hormon som findes naturligt i kroppen. 

Kvinder har højere koncentrationer af o i kroppen end mænd, og hos kvinder spiller o en vigtig rolle ved amning og fødsel.

O udskilles fra en lille kirtel i hjernen kaldet hypofysen.

Hjerne: O indgår i det såkaldte ’belønningssystem’ i hjernen, i samspil med dopamin. Derfor får man en følelse af lykke og velvære, når o frigives.

Bryster: O frigives ved amning når brystvorterne stimuleres. O fører til at mælkekirtlerne i brysterne klemmer sig sammen, så mælken presses ud.

Livmoder/fødsel: Når o udskilles i forbindelse med fødsel får det livmoderen til at trække sig sammen. 

Endorfin: 

Først og fremmest handler det om, at endorfiner virker som en form for narkotika for kroppen. Dette er én af forklaringerne på, hvorfor nogen mennesker refererer, at de bliver afhængige af motion. Når først kroppen har vænnet sig til at få "sit stof", beder den automatisk om det, når den er i underskud. Du vil altså mærke, når kroppen trænger til at bevæge sig og derfor få lyst til fysisk aktivitet. Dette kaldes den positive cirkel. Endorfiner hjælper populært sagt hjernen med at udskille positive stoffer til positiv tænkning og godt humør.

Det virker som en form for smertestilling. Har du spændinger i kroppen eller deciderede smerter, vil disse lindres ved endorfin udskillelse – fysisk aktivitet. Jo mere fysisk aktiv desto flere endorfiner.

Skabes ligeledes ved at dyrke sex. 

Dopamin: Euforiserende stoffer og alkohol. 

Et signalstof, der produceres i hjernestammen. Det styrer til dels kommunikationen i centralnervesystemet.

Spiller en væsentlig rolle i forhold til vores motorik, samt for vores opmærksomhed, læring og motivation.

Serotonin: 

Et signalstof, der produceres i hjernestammen.

Er essentielt i forhold til hjernens interne kommunikationssystem. 

Har stor betydning for humør, døgnrytme, søvn og sexlyst.

Melatomin: 

Et hormon, der produceres i koglekirtlen i hjernen. Det styres blandt andet af lyset.

Udskilles ved aftenstid og har derfor essentiel betydning for vores døgnrytme. Man kan få melatonin på recept mod netop søvnforstyrrelser.

Den negative belønning
  

Adrenalin: 

Et signalstof, der produceres i binyremarven. Er et stresshormon, der spiller en væsentlig rolle i kroppens stress-kamp-flugtmekanisme.

Sådan påvirker det dig: Adrenalin optimerer funktionen af kredsløb, stofskifte og centralnervesystem i situationer, hvor hjernen melder om fare. Høje adrenalinniveauer gør dig vågen, men for meget kan give depression.

Noradrenalin:

Skabes, når et menneske bliver depressiv. Adrenalin kan også være positiv, i forhold til at skulle præstere noget, da det kræver en vis grad af den følelse, som adrenalin skaber i et menneskesom får det til at yde lige det sidstefor at leve op til det der kræves af det. Bare presset ikke udvikler sig til en angst tilstand, for så producerer kroppen noradrenalin istedet, og skaber en helt anden tung og svækkende atmosfære i kroppen. 

Et signalstof, der produceres i binyrerne. Er et stresshormon, der spiller en væsentlig rolle i kroppens stress-kamp-flugtmekanisme.

Er vigtigt for vores reaktionsevne og spiller også en stor rolle i forhold til opmærksomhed og koncentration. Ubalance i mængden af noradrenalin kan give depression.

Kortisol:

Opstår under pressede situationer. I akutte stress-situationer kan kortisol hjælpe dig til med at præstere ekstra – både fysisk og mentalt. I mange tilfælde vil de ekstra hormoner være enormt gavnlige. Det er kortisol sammen med adrenalin, der kan give dig det sidste løft inden en vigtig præsentation eller hjælpe dig til et energiboost på din løbetur. De fleste har sikkert oplevet følelsen af fuldstændig fokus lige før noget vigtigt og krævende – det er kortisol, der sætter dig i stand til det. Og du kender sikkert udtrykket at få et adrenalinsus.

 

På lang sigt er høje niveauer af kortisol dog skadeligt. Sammen med adrenalin og noradrenalin er kortisol et af kroppens tre vigtigste stresshormoner.

 

Kortisol bliver produceret i binyrebarken efter signal fra hjernen. Signalet kommer nærmere bestemt fra hypofysen, som er en lille kirtel på størrelse med en ært, der bliver kontrolleret af hypothalamus, en del af mellemhjernen. Når alt ånder fred og idyl, er kortisol med til at regulere dit stofskifte, det vil sige nedbrydningen af protein, fedt og glukose. 

Hvordan sænker Du dit stressniveau?

Chokolade og kattevideoer sænker dit stressniveau. Dyr og nyfødte kan ligeledes være med til at sænke dit stressniveau. Kig Dem dybt i øjnene, og Dit stress vil forsvinde som dug for solen. 

                           Chakraerne

Der findes 7 hovedenergipunkter, som stråler ud i 14 mindre energipunkter, som igen stråler ud i uendelige små energipunkter i hele dit system(meridianer og nadier) Jeg vil nu nævne de 7 store energipunkter, da det er dem, der sender energien videre til de andre. De sidder alle 7 langs rygraden, fra underliv til isse. De har hver især deres egen farve, lyd, vibration og mening. Disse energipunkter kan enten være harmoniske eller disharmoniske. Det giver sig til udslag på forskellige måder, som vil kunne spores efter, hvordan du har det og hvor smerten sidder.

Rod(Muladhara):(rød) Jordforbindelse og opfattelse.

Hara(Svadhistana):(orange) Sensualitet og Kundalinirejsning.

Solar Plexus(Manipura):(gul) Vilje og dannelse af personlighed.

Hjerte(Anahata):(rosa og grøn) Ren(ubetinget)kærlighed og hengivelse.

Hals(Visuddha)):(blå) Kommunikation og selvudtryk.

Pineal/Pande(Ajna)(det tredje øje):(indigo/violet) Intuition, fantasi og højere indsigt.

Krone(Sahasrara):(violet/hvid/gylden)) Ren væren og fri af materialismen.